Anja van Onna

Ik ben opgeleid als kinderpsycholoog en gezondheidszorgpsycholoog en heb me daarnaast altijd bezig gehouden met persoonlijke ontwikkeling. Ik ben in 2012 voor de eerste keer moeder geworden. Moeder worden heeft me anders in het leven doen staan. Ik ben bewuster geworden en ben alles wat ik heb geleerd tijdens mijn studies in een nieuw daglicht gaan zien. Vervolgens ben ik me gaan verdiepen in natuurlijk, onvoorwaardelijk en bewust ouderschap, mindfulness, (zelf)compassie, energie, spiritualiteit en opvoeding, zelfzorg, en leefstijl en voeding. Ik kijk met plezier naar de hele mens en ga graag op zoek naar verbanden en de oorzaak van een probleem.

Image

MIjn werkwijze

Ik start met een kennismakingsgesprek of intakegesprek. Als je eerst meer wilt weten over mijn aanbod en of ik de passende hulp kan bieden, starten we een kennismakingsgesprek (meestal telefonisch). Ik schets dan een beeld van hoe de gesprekken eruit kunnen zien en wat je kunt verwachten.

 

In het intakegesprek vraag ik uitgebreid uit wat er speelt en wat jij wilt veranderen. Je krijgt een beter beeld van wie ik ben en welke hulp ik kan bieden. 
Afhankelijk van de problematiek en of ik een classificatie (ofwel diagnose) kan stellen, kan er geheel of gedeeltelijk een vergoeding vanuit de zorgverzekeraar plaatsvinden. Wanneer je voor je kind hulp vraagt of gebruik wilt maken van coaching dan draag je zelf de kosten.

 

In een vervolggesprek leg ik je een voorlopig behandelplan voor en start de psychologische behandeling. De hulp is afgestemd op jou én je kind. Meestal ligt de focus op jou. Ik maak gebruik van verschillende therapievormen, zoals inzichtgevende gespreksvoering, cliëntgerichte therapie, cognitieve gedragstherapie, EMDR, mindfulness en lichaamsgerichte therapie, en integreer in de sessies mijn holistische en spirituele visie op de mens en opvoeding. Ik vergroot je eigen veerkracht en je zelfoplossend vermogen. Indien gewenst betrek ik ook leefstijl en voeding bij de behandeling. Hieronder beschrijf ik een aantal elementen van de therapie om een beter beeld te krijgen. 

 

Mijn werkwijze is in de basis een psychologische behandeling, maar kan gecombineerd worden met complementaire behandelingen op het gebied van voeding en leefstijl of energetische therapie (welke niet onder vergoeding van de psychologische behandeling valt). Wanneer je de sessies zelf betaalt, kunnen de complementaire behandelvormen gemakkelijker geïntegreerd worden in de psychologische behandeling.

Ik heb op dit moment geen wachtlijst. Dat betekent dat er geen wachttijd is voor een intakegesprek of behandeling.

Maak een afspraak voor een gratis kennismakingsgesprek
Meer over het hulpaanbod en tarieven



Therapie elementen

Picking

Bewustzijn creëren

De eerste stap naar verandering is bewustzijn. Door bewust te worden van je gedachten, emoties en gevoelens kun je patronen veranderen. Je kunt jezelf leren observeren. Je kunt bijvoorbeeld herkennen welke gedachten je in de weg zitten, welke triggers je hebt of hoe je lichamelijk reageert op bepaalde situaties. Door bewust te worden en te zijn, kun je voorkomen dat je een patroon doorgeeft aan je kind.

vEERKracht VERGROTEN

Veerkracht is het vermogen om je aan te passen aan stress en tegenslag. Als je tegen grenzen aanloopt in het leven of in het ouderschap dan wordt de nood hoger om te veranderen. En door te leren waar je veerkracht ligt, kun je groeien op persoonlijk vlak en in het ouderschap. Wanneer je je veerkracht vergroot dan versterk je je zelfzorg en copingmechanismen. Dit heeft een positieve invloed op je opvoedvaardigheden. Bovendien leert je kind van het voorbeeld dat je geeft.

Picking

LICHAAMSGERICHT

Ik werk lichaamsgericht. Dit betekent dat ik je bewust in contact laat komen met je lichaam en gebruik maak van mindful awareness en lichamelijke oefeningen zoals een ademhalingsoefening. Als je leert luisteren naar je lichaam dan geeft dat je richting in het leven en wordt je intuïtie versterkt. Ik geloof dat je in je eigen lichaam je wijsheid vindt. Wanneer je zelf het contact met je lichaam voelt dan kun je je kind dit ook leren en hem/haar in de opvoeding hierin begeleiden.

Design

Inzichtgevend

In de sessies onderzoeken we je gedachten en gevoelens. We kijken hoe dit samenhangt met belangrijke gebeurtenissen in je leven, je opvoeding en je levensverhaal. Het kan helpend zijn om te begrijpen hoe je bent geworden zoals je bent. En daarbij onderscheid te maken tussen bijvoorbeeld conditionering en je ego, en wie je echt bent. Je kind ziet jou het liefst zoals je echt zelf bent en dat betekent dat hij/zij onbewuste patronen of onverwerkte ervaringen kan spiegelen. Als het ware ondersteunt je kind je in het worden van jezelf.

 

Crafting

compassie

In deze tijd zijn veel mensen gewend om kritisch naar zichzelf te kijken. Zelfcompassie betekent dat je niet oordeelt over hoe je je voelt en wat je denkt. Dat je begrip hebt voor jezelf en emoties de ruimte mag geven. Dit is nodig om tot verwerking te komen. In de sessies kijken we naar je overtuigingen en hoe je omgaat met je emoties. Door zelfcompassie te vergroten, kun je ook gemakkelijker met compassie naar de emoties van je kind kijken. Hiermee voelt een kind zich gezien en gehoord. Dat is een basisbehoefte.

Design
Image

mijn verhaal

Als jong meisje probeerde ik al vaak mensen te begrijpen. Ik voelde altijd veel bij anderen, maar kon het niet altijd plaatsen. Toen wist ik nog niet dat ik gevoelens van anderen oppikte. In de tijd waar cognitie voorop staat ('je moet je verstand gebruiken') heb ik moeten leren dat ik kan vertrouwen op mijn intuïtie. Tijdens de studie psychologie (en tot gezondheidszorgpsycholoog) leerde ik veel over cognitieve gedragstherapie (waar de nadruk ligt op gedachten en gedrag). Ik merkte al snel dat ik het gevoel en lichaam miste in die therapie. In mijn vervolgopleidingen ben ik me hierop gaan richten.

Persoonlijke ontwikkeling geeft mij zingeving waardoor ik altijd op zoek ben naar groei. Ik had echter nooit verwacht dat moeder worden mij de grootste groei zou geven. Moeder zijn, is nog steeds de grootste leerweg in mijn leven. Ik ben inmiddels moeder van vier kinderen, maar je zal me zien met drie kinderen (van 7, 4 en 1 jaar). Mijn eerste heb ik vroegtijdig in 2012 tijdens mijn zwangerschap verloren. Hoewel hij nu niet letterlijk zichtbaar is in mijn leven speelt hij een grote rol. Hij heeft me dichter bij mezelf gebracht. Mijn aanpak als psycholoog is hierdoor versneld veranderd. Ik merkte dat ik niet meer kon staan achter de gedragstherapeutische aanpak (zoals het programma positief opvoeden) die ik vaak aan ouders had geleerd. Ik stond bijvoorbeeld niet achter gecontroleerd laten huilen, belonen van gedrag of een time out inzetten. Toen mijn tweede zoon na zijn geboorte erg alert was, veel huilde en moeilijk in slaap kwam, ben ik op zoek gegaan naar manieren die bij mij pasten om hiermee om te gaan. Ik vond mijn visie terug in natuurlijk ouderschap ofwel attachment parenting. En zo heb ik zelfstudie en cursussen gedaan op het gebied van natuurlijk, onvoorwaardelijk en bewust ouderschap, spiritualiteit in de opvoeding, mindfulness, (zelf)compassie, zingeving, energetische behandelmethoden, leefstijl, voeding en gezondheid. Hierdoor kan ik in mijn praktijk reguliere en complementaire hulp combineren en samenbrengen. Daarnaast voelt het als mijn missie om bewust ouderschap uit te dragen.

 

mijn opleidingen

  • Master klinische ontwikkelingspsychologie (aan de UvA)
  • Postdoctorale opleiding tot gezondheidszorgpsycholoog (kind en jeugd)
  • MindfulKids
  • Psychosociale oncologie
  • EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing)
  • Emotionally Focused (Couples) Therapy (EFT)
  • Zingevingsgerichte groepstherapie
  • Lichaamsgerichte interventies
  • Reiki 1
  • Ayurveda en kinderen
  • Eenvoudig gezond: basiscursus van de opleiding tot holistisch voedingscoach
  • Psychische stoornissen rondom fertiliteit, zwangerschap en bevalling
  • ThetaHealing basic DNA

Bij Bewuste Mama werk je aan:

Je eigen groei

Wanneer je werkt aan jezelf kun je je de mama of papa zijn die je wilt zijn. Je kunt patronen doorbreken die je niet door wilt geven aan je kind. En wanneer je zelf groeit, groeit je kind mee.

Verbinding met je kind

Verbonden voelen met de ander brengt een gevoel van veiligheid. Dit is voor de hechting met je kind van belang. Vanuit het gevoel van verbondenheid wordt opvoeden makkelijker.

hoofd en hart

Velen van ons zijn gewend om 'in ons hoofd te zitten' en alles te beredeneren. Terwijl je hart ook zo veel te zeggen heeft. Het verbinden met je hart brengt meer balans in je leven.

Je intuitie

We leren als kind vaak op de buitenwereld te vertrouwen. Maar leren te vertrouwen op je intuïtie geeft je richting in je leven. Het is je innerlijke kompas waarmee je angst en onzekerheid kan verminderen.

Zelfzorg

Zorgen voor jezelf kan op veel manieren. Uiteindelijk betekent het dat je jezelf waardevol vindt en jezelf mag zijn. Dit maakt dat je er ook voor je kind kunt zijn. Ook is het het voorbeeld dat je geeft aan je kind.

Bewustzijn

De eerste stap naar verandering is bewust worden. Bewust worden van je patronen, je gedrag, je gedachten en gevoelens. En die van je kind. Bewustzijn is de sleutel tot groei.
close


Leuk dat je
geïnteresseerd bent in bewust ouderschap!

Meld je aan om regelmatig inspirerende inhoud in je inbox te ontvangen.

We spammen niet! Lees ons privacybeleid voor meer info.